Fotoinlägg

Inlägget postades: 2012-09-19 bloglovin 20:27:00
Frågor & svar bloglovin Kommentar(er) 2
Hej på er! Bloggen har fått sig ett nytt utseende som ni kanske ser. Ganska mycket enklare, lite stilrenare och lite kyligare. Den andra var för somrig. Men lite efterfix och ändringar kan komma att ske. Tänkte nu ta och skriva fotoinlägget som jag lovat. Lite enkla tips och vad jag tänker på när jag fotograferar. 
 
x Ljuset
Jag gillar ljusa klara foton. När jag ska fotografera brukar jag ställa det som ska fotas där det är bra ljus, t ex vid ett fönster om jag fotar inomhus. Fotar jag utomhus ställer jag motivet i princip vart som helst förutom i direkt solljus. För att få så klara bilder som möjligt använder jag lågt ISO.
 
x Skärpa 
Gillar foton med skärpa men inte för mycket. Tycker jag att ett foto har för dålig skärpa förbättrar jag det i Photoshop. 
 
x Vinklar
Testa att fota i olika vinklar. Fota rakt uppifrån, från sidan, lite underifrån mm. Stå på en stol, lägg dig ner på marken eller vad som helst. Testa dig fram!
 
x Redigering
Om jag redigerar en bild så gör jag det i Photoshop. Vad jag gör där kan t ex vara att öka kontrasten lite, lägga till lite skärpa, ljusa upp i kurvor, ändra mättnad osv. Det är helt olika från bild till bild. Om man tycker att det är svårt med redigering kan man använda sig av actions som finns på t ex denna sida. 
 
Det är dom tipsen jag kan ge er. Lite svårt att skriva såhär eftersom jag inte vet exakt vad ni vill veta. Men ställ en fråga om jag missat något så kanske jag kan ge ett svar på det. 
 

Kommentarer
M ä r t h a . V

Jättefin bild & kul att läsa! :3

2012-09-22 bloglovin 16:44:46 bloglovin http://www.mvphotos.blogg.se
Annika

Fin bild :)

2012-09-30 bloglovin 11:34:08 bloglovin http://blogofphoto.webblogg.se

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback